درای نیدلینگ چیست؟

درای نیدلینگ یک تکنیک و روش نوین درمانی در فیزیوتراپی است که از یک سوزن بسیار نازک و مخصوص جهت رفع و درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات و نقاط ماشه ای ( حساس ) وسط عضلات و .... استفاده می شود.

درای نیدلینگ چه کاربرد هایی دارد ؟

درای نیدلینگ در بسیاری از مشکلات اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد مانند : انواع گرفتگی های دردناک عضلانی، شانه منجمد، سندروم آرنج تنیس بازان و گلف بازان، گیرافتادگی عصب مدیان در مچ دست (CTS  )، درد های ناحیه ی باسن و نشیمنگاه، انواع دردهای مچ و کف پا، دردهای عضلات همسترینگ و ران، درد ناشی از فعالیت های مداوم در جلو ساق پا، سردردهای با منشا گردنی، درد و گیر افتادگی عصب سیاتیک، درد ناحیه ی لگن، درد های زانو، درد ناشی از آسیب های مکررمفاصل و..... .

درای نیدلینگ بر اساس چه مکانیسم هایی عمل می کند؟

مکانیسم اثر آن هنوز بصورت کامل شناخته نشده است ولی برخی پژوهشگران توضیحات قانع کننده ای در این زمینه ارائه داده اند از جمله  Dr.shahو همکارانش اعتقاد دارند که فرو بردن سوزن مخصوص در نقطه ی ماشه ای باعث ترشح برخی مواد شیمیایی می شود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف  می کند، همچنین پژوهش های جدیدتر نشان می دهد که درای نیدلینگ باعث تنظیم انعطاف پذیری نسبی در گروه های عضلانی همکار و متقابل می شود، انعطاف پذیری نسبی غیر طبیعی یکی از علت های اصلی اختلالات و درد های اسکلتی_ عضلانی است.

انجام درای نیدلینگ برای چه افرادی ممنوع است؟

• زنان باردار بخصوص در سه ماهه ی نخست بارداری
  • افراد مبتلا به بیماری های رماتیسمی و مفصلی حاد
  • افراد مبتلا به بیماری های عفونی مزمن و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند (باید با احتیاط تحت این درمان قرار بگیرند)
  • افراد مبتلا به دیابت و بیماری های عروقی که فشار خون بالا یا پایین کنترل نشده ای دارند
  • افرادی که زخم های وسیع در ناحیه تحت درمان دارند
  • خانم ها در دوران قاعدگی
  • افرادی که قادر به برقراری ارتباط با شخص درمانگر نیستند نظیر افراد سندروم داون و اوتیسم
  • افرادی که به تازگی جراحی شده اند
  • افرادی که از سوزن وحشت دارند

آیا درای نیدلینگ همان طب سوزنی است؟

خیر، درای نیدلینگ هم در روش انجام و هم در توضیح مکانیسم عمل با طب سوزنی متفاوت است هر چند این دو گاهی بصورت اشتباه بجای هم به کار می روند، البته بسیاری از فیزیوتراپیست ها که دوره های مختلف طب سوزنی را گذرانده اند برای درمان اختلالات اسکلتی و عضلانی از آن بهره میگیرند.

انجام درای نیدلینگ باعث ایجاد درد می شود؟

معمولا انجام آن بدون درد است ولی این احتمال وجود دارد که فرد در حین انجام درای نیدلینگ درد و سری خفیفی را در موضع احساس کند که نهایتا 48 ساعت بعد بصورت کامل رفع می شود.

بعد از انجام درای نیدلینگ بیمار باید چه کاری انجام دهد؟

در موضع درمان شده استرچ و حرکات کششی انجام دهد ( 4_5 بار و هر بار 5 ثانیه در حالت کشیده نگه دارد) تا 48 ساعت بعد از انجام درای نیدلینگ از داروهای مسکن استفاده نکند و بایستی به سیستم دفاع طبیعی بدن فرصت ترمیم و رفع درد داده شود، البته جهت تسکین موضع دردناک استفاده از کیسه آب داغ یا دوش آب گرم بلامانع است.

آیا سوزن های استفاده شده استریل هستند؟

بله فقط از سوزن های استریل و یکبار مصرف استفاده می شود

درای نیدلینگ عوارض جانبی هم دارد؟

اغلب بیماران در موضع درمان شده احساس سری و کرختی را تا چند ساعت گزارش می دهند که حداکثر تا 24 ساعت بصورت کامل رفع می شود.

چه گروه پزشکی صلاحیت انجام درای نیدلینگ را دارند؟

همانطور که گفته شد درای نیدلینگ یک مدالیته و تکنیک نوین در فیزیوتراپی است و فقط فیزیوتراپیست با توجه به دانش جامع و کامل در زمینه آناتومی، آناتومی سطحی، مهارت های لمسی و بیو مکانیک صلاحیت انجام آن را دارد و اگر توسط فرد غیر از " فیزیوتراپیست" با هر عنوان و تخصصی انجام شود احتمال آسیب جدی به بیمار وجود دارد.

درای نیدلینگ به تنهایی یک روش درمانی است یا در کنار دیگر مدالیته های فیزیوتراپی بکار می رود؟

به تشخیص فیزیوتراپیست می تواند یک درمان کامل یا بخشی از پروسه درمانی باشد.

چند بار انجام درای نیدلینگ برای بهبودی کامل لازم است؟

با توجه به مشکل و بیماری فرد و همچنین معاینه فیزیوتراپیست ممکن است 2 تا 3 جلسه درمان نیاز باشد هرچند اکثر گرفتگی های عضلانی در همان جلسه اول یا دوم بصورت کامل رفع می شوند جلسات درای نیدلینگ معمولا با فاصله ی 3-4 روزه انجام می شود.