شاک‌ویوتراپی یا ESWT روش درمانی غیرجراحی است که  که برای بهبود التهاب مزمن فاشیای کف پا و خار پاشنه، التهاب تاندون آشیل، آرنج تنیس بازان، تاندونیت شانه و سایر دردها التهابات تاندونی مزمن به کار می‌رود و انجام ان طی هر جلسه تنها ۱۸ دقیقه طول می‌کشد. در روش شاک ویو تراپی از انرژی امواج صوتی برای تحریک بدن به منظور آغاز فرآیند موسوم به نئوواسکولاریزاسیون در بخش‌های خاصی از بدن استفاده می‌شود. نئوواسکولاریزاسیون به معنای تشکیل مویرگ‌های جدید خونی می‌باشد که موجب خونرسانی بیشتر به محل مورد نظر می‌شود.

شاک ویو تراپی چگونه انجام می شود؟

یک پروب بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود و امواج لیزر از طریق پوست دریافت می شوند ( یک ماده ی ژل مانند نیز به منظور بهبود روند درمان درد خار پاشنه ، بر روی ناحیه استفاده می شود). امواج شاک ویو تراپی در فیزیوتراپی از طریق پوست دریافت می شوند و به صورت امواج رادیویی انحنا دار، درون بافت آسیب دیده گسترش می یابند.  این امواج شاک ویو باعث ایجاد یک پاسخ التهاب مانند در بافت آسیب دیده ای که تحت درمان است، می شود و باعث می شود که بدن طی یک پاسخ طبیعی به این وضعیت، جریان خون، تعداد رگ های خونی و در نتیجه متابولیسم بافت آسیب دیده را افزایش دهد.

با تابش این امواج به بدن، کمی احساس ناراحتی خواهید داشت، اما دردناک نیست. فیزیوتراپی که این درمان را بر روی شما انجام می دهد، ابتدا از موج های با شدت کمتر استفاده می کند و سپس آن را تا حدی که احساس راحتی داشته باشید، افزایش می دهد. شاک ویو درمانی در اصل برای درمان سنگ کلیه استفاده می شد و اکنون با ایجاد تغییراتی در آن، برای درمان مشکلات تاندون نیز به کار می رود.

معمولا شاک ویو تراپی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به هیچ گونه بی حسی یا بیهوشی ندارد.

بیماری هایی که می توان توسط روش شاک ویو درمانی درمان کرد:
•    التهاب کف پا (خار پاشنه)
•    تاندونیت شانه
•    بیماری تنیس البو (بازوی تنیس بازان)
•    بیماری تاندون آشیل
•    بورسیت (آماس کیسه های مفصلی) تروکانتر(درد جانبی لگن)
•    درمان بیماری زانوی پرشگران با شاک ویو درمانی زانو
•    درد ساق پا

مدت زمان انجام شاک ویو تراپی

جلسات درمانی شاک ویو تراپی با فاصله ی یک هفته از هم انجام می شود و هر جلسه حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. معمولا به ۳ جلسه درمان نیاز است. (در موارد شدیدتر، ممکن است ۵ جلسه نیاز باشد).

پس از انجام روش شاک ویو تراپی

دربسیاری از بیماران بلافاصله بعد از انجام شاک ویو درمانی برای درمان خار پاشنه پا می توان علائم بهبودی را مشاهده کرد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است چندین هفته طول بکشد. ممکن است قرمزی و تورم موقت درآن ناحیه ایجاد شده و در برخی از بیماران ممکن است اندکی دردشان افزایش یابد. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتایج کلی روش شاک ویو درمانی مشخص شود. توصیه می شود که  پزشک معالج شما به مدت ۶الی ۸ هفته شما را برای ارزیابی پیشرفت کلی درمان، تحت نظر داشته باشد.

آیا این روش دردناک است؟

انجام شاک ویو تراپی حدود ۵ دقیقه طول می کشد و ممکن است شخص احساس ناراحتی کند؛ با این حال اغلب افراد می توانند آن را تحمل کنند. در هر صورت اگر شما قادر به تحمل آن نباشید، می توان با تنظیم دستگاه میزان فشاری که شما احساس می کنید را کم کرد.

میزان موفقیت این روش درمانی چقدر است؟

در یک درمان موفق، طی ۳ ماه حداقل ۷۵% از درد بیمار کاهش خواهد یافت. در سراسر جهان میزان موفقیت این روش، ۸۰تا ۹۰% می باشد.

شاک ویو تراپی چقدر ایمن و بی خطر است؟

تکنولوژی شاک ویو درمانی چندین دهه است که بر روی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به کار رفته است. در تمام موارد استفاده از این روش، هیچ گونه عوارض جانبی جدی در سیستم اسکلتی عضلانی دیده نشده است. در واقع حتی عوارض جانبی خفیف مانند سوزن سوزن شدن، درد، قرمزی، و یا کبودی، نسبتا نادر و موقتی هستند.